torsdag 17 juni 2010

nattning och amning

Jonas nattar gurkan varje kväll och det går så jävla bra. Så bra går det inte alls när jag försöker. Ikväll tog det typ tre minuter för Jonas att natta. För mig brukar det ta kanske 40 minuter om han inte får amma sig till sömns förstås, då somnar han på några minuter. För det är just det, att när jag nattar vill han bara amma och blir jätteledsen om han inte får. Gurkan ammar fortfarande på natten och jag vet inte riktigt hur vi ska göra med det, om vi ska fortsätta eller försöka få honom att inte amma på natten. Hittills har jag känt att jag inte pallar några skriknätter, det har varit så mycket med uppsatsen osv men nu skulle vi kunna sluta med nattamningen och dela på dom skriknätter det troligtvis skulle medföra under en period. Men jag är osäker på om jag vill, om det är värt det. Jonas bryr sig inte, han får ju sova bra när jag är hemma och mindre bra om jag inte är hemma vilket inte är så ofta. Ibland känns det som att vi skulle sluta amma för att det förväntas av oss, att nu ska han sova hela natten, helst i egen säng osv. Visst, det skulle vara skönt att få sova hela nätter men frågan är om att sluta amma på natten skulle leda till det? För om inte så ammar jag hellre än går runt och tröstar ett ledset barn, även om jag och Jonas kan dela på det vilket vi inte kan nu. Och det här med att han vägrar dricka välling ställer ju också till det. Dom kvällar när han däckar vid sju utan att ha ätit ordentligt så behöver han säkert en energipåfyllning under natten och det är ju inte så passande att gå upp och servera gröt mitt i natten, då tror han ju säkert att det är morgon. Men hur ofta vaknar han på natten då frågar folk. Det är lite pinsamt men jag vet faktiskt inte. Jag ammar honom typ i sömnen så jag har faktiskt ingen aning. Kanske en, två, tre eller fyra gånger. Och det är väl just det, att det känns som att jag sover hela natten som gör att det skulle kännas jobbigt med skriknätter. Fast kanske har jag bara glömt hur det känns att sova en hel natt på riktigt eftersom det var nio månader sen sist.

2 kommentarer:

  1. Kanske har frågat det; men har ni testa med ersättning? För en del barn vägrar ju välling, det gjorde även min i början så hon fick ersättning länge. Alltså om du vill sluta nattamma. För det verkar ju som han är hungrig - eller är han bara snuttig?

    SvaraRadera
  2. Kanske bara snuttig? Det var Lovis i alla fall. När vi slutade nattamma så började hon faktiskt sova hela nätterna! Fast nu har hon börjat vakna någon gång per natt (kanske tänder på gång?) och hon vaknar vid fem och får amma då. Att sluta nattamma var inte alls lika svårt som att sluta till-söms-amma.. Vi har det lika dant här. Daniel har nattningsrekord på typ en minut och jag 40min!

    SvaraRadera