måndag 10 maj 2010

Ett matinlägg

I mitt och Jonas förhållande är det i princip alltid jag som lagar mat. Dels för att jag tycker att det (oftast) är ganska roligt och dels för att jag vill äta nyttigt. Jonas förstår liksom inte problemet i att äta smörgås till frukost, lunch och middag medan jag är ganska insatt i näringsämnen och vad som är bra att äta, särskilt med tanke på att vi är vegetarianer båda två. Jag gillar också idén med ekologiskt, närproducerat och att laga mat från grunden vilket tar tid både i matvarubutiken och i köket. Men så kom gurkan och ville inte äta mat som jag lagade vilket har gjort att det blivit nästan bara burkmat. Men nu börjar han tycka lite mer om maten som vi äter men det ställer ju ännu högre krav på att vår mat är bra, vi kan ju inte precis mixa en ostmacka till middag. Jag vill desutom gärna göra fruktpureer, egen gröt, eget bröd osv men tiden räcker helt enkelt inte till. Jag skulle behöva vara någon slags 50-talshemmafru för att kunna laga den mat jag skulle önska med hembakat bröd och egenkokad tomatsås och jag inser det och hatar att jag ändå går runt med dåligt samvete. För det är skillnaden mellan mig och Jonas. Han ser inte något problem med om gurkan skulle växa upp på burkmat och har därmed inget dåligt samvete. Det gör mig irriterad, inte på Jonas utan på mig. Jag skäms över att gurkan äter burkmat. Jag kanske borde göra något politiskt av det hela. Se burkmaten som en del i den feminstiska kampen. Min son äter burkmat och jag har inte dåligt samvete över det, typ.

3 kommentarer:

  1. Jag förstår dig precis! Jag har också dåligt samvete när Skruttan äter för mycket burkmat, men just nu är det så svårt att få henne att äta. Förut gillade hon inte burkmat utan mina storkok gick fint, det var så praktiskt att kunna göra en gryta och portionera in i frysen. Lasagne går bra fortf. så det ska jag göra en stor portion av. Veg. lasagne går ju bra att göra förresten, då kan ni göra en form till er med salt och en utan till Gurkan.

    SvaraRadera
  2. Han gillar inte havregrynsgröt förresten? Skruttan gillade det ganska tidigt. Vi kokar äppelmos utan socker och fryser in i portioner 1 gång i veckan.

    SvaraRadera
  3. Hehe. Jag är på samma spår som Jonas. Mina eventuella barn kommer få äta burkmat till de flyttar hemifrån. :P Susanna

    SvaraRadera