lördag 13 mars 2010

utvecklingssprång

Det verkar som om gurkan har smittat mig med någon slags ögoninflammation han hade i Guadeloupe. Och så är jag förkyld. Gurkan är i alla fall frisk men han verkar orolig på något sätt. Han sover konstigt och vaknar hela tiden. Jag tänkte att han säkert är i ett såntdär utvecklingssprång man har hört talas om så jag tittade i boken vi fick när han föddes och mycket riktigt, 26 veckor är det vanligt med ett utvecklingssprång. Men jag klarar inte av att läsa boken, jag kan inte riktigt säga vad det är men jag hatar den. Det är något med tonen, språket i den. Den är inte min tekopp så att säga. Som när det stod om en mamma som blev trött på sitt spädbarn och stängde in det i sitt rum där det fick skrika i tre timmar. Inga kommerntarer om att det kanske inte är så bra? Nej utan mer höhö vad länge han kunde skrika den lilla krabaten. Mycket konstigt står det i den så nu har jag bestämt att inte läsa i den igen, jag blir bara irriterad. Och vi har inte så mycket behov av att veta att ALLT ÄR NORMALT. Det är som det är. Gurkan är som han är. Är han "klängig" som dom kallar det i boken så får vi väl ta det, oavsett om det är ett utvecklingssprång eller inte. Det är väl bara att lyssna på barnets signaler så märker man?

2 kommentarer:

  1. Välkomna hem, härlig bilder du visar! Ja, den där boken...man får plocka lite. För visst är det intressant med sprången, men jag håller med om tonen. "Jag blir så trött på honom, han gör si och så...så är han bara mot mig inte mot dagmamman..." etc. Och så läser man om bebisens ålder; 10 månader!!! Och sen skriver de om spenat HELA tiden. Det som man inte ska ge. Konstig bok.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig. Jag vet att jag skrev något om det efter att jag läst lite i den. Hatar den, jag med :)

    SvaraRadera