måndag 6 juli 2009

profylax del två

Andra kurstillfället på profylaxkursen. Jag känner mig nöjd med kursen, jag tror det var bra för mig och Jonas att gå den. Nu är det bara att öva och att prata igenom allt så han vet hur jag vill ha det osv. Jag har några idéer vad vi måste fixa inför förlossningen:
1. Afrikansk musik. Verkar skönt att vicka på höfterna till.
2. En såndär huvudmassagegrej.
3. En saccosäck.

Men vad folk inte har någon koll märkte man på kursen. En kvinna trodde att ungen syresatte sig genom att andas vatten. Det är ingen jäkla fisk! Å en annan som undrade hur man skulle kunna koka spagetti på förlossningsavdelningen när kursledaren tipsade om att göra det i latensfasen. Då är man ju hemma! Å dom skulle få barn om sex veckor och vet fortfarande inte när det är dags att åka in till förlossningen. "Jaha, tre värkar på tio minuter säger du." Herregud, läs på lite!

2 kommentarer:

  1. Nu måste jag ju få fråga VARFÖR man ska koka spagetti i latensfasen???

    SvaraRadera
  2. Haha :D Tror det handlar om två saker, dels att ladda med kolhydrater inför det kommande värkarbetet och dels för att ha något att göra när man går hemma och väntar på att få tillräckligt täta värkar. Baka bullar brukar annars vara något som alla säger att man ska göra ;-)

    SvaraRadera