onsdag 7 oktober 2009

bvc-kontroll

Idag var det återigen dags för invägning och mätning på bvc för gurkan. Barnmorskan såg bekymrad ut när vågen visade att han hade gått ner lite i vikt. Hur är det möjligt? tänkte vi. Han äter ju mest hela tiden och vi ser ju på honom att han blivit rundare. Barnmorskan började ställa massa frågor. Stressar ni? Hur ofta äter han? osv. Det sjuka var att jag direkt fick skuldkänslor. Har jag inte låtit honom äta tillräckligt mycket? Är det något fel på min mjölk? ÄR JAG EN DÅLIG MAMMA??? Barnmorskan föreslog att jag skulle gå och amma honom och sen väga honom igen för att få en uppfattning om hur mycket han får i sig på en amning. Efter en kvart kom hon och hämtade honom och gick iväg för att väga honom. När hon kom tillbaka såg hon lite skamsen ut. Fel på vågen. Piiinsamt. För henne alltså. Skrämma upp föräldrarna sådär! Han hade gått upp närmare ett halvt kilo på nio dagar. Puh! Gurkan har även växt till sig till en 55 cm-bebis. Hurra, snart är han mitt i prick för storlek 56.

2 kommentarer:

  1. Oavsett att hon hade fel så är det så trist att de ger skuldkänslor :(

    SvaraRadera
  2. Ja verkligen! Vi kände oss väldigt anklagade.. Jag trodde inte att jag var en sån som brydde mig om sånt men det gjorde jag visst :( Skönt att allt var bra i alla fall! :)

    SvaraRadera