torsdag 29 oktober 2009

gröna fingrar

Jonas älskar gröna växter. Blommor intresserar honom inte nämnvärt, men gröna växter! Undrar om inte gurkan har ärvt intresset för gröna blad. Idag var gurkan på ett alldeles strålande humör och vi gick en liten rundvandring i lägenheten. Jag tänkte visa honom hans hörna och saker.

Jag: Titta vilken fin barbapapa. Oj så fin. Titta!
Gurkan: Vilken fin växt som står ovanför. Oj där är en till!
Jag: Titta vilken fin röd bil som står här.
Gurkan: *kan inte slita blicken från växten*
Jag: Här är en jättefin docka, titta!
Gurkan: *undrar var den fina växten tog vägen*
Jag: Titta vilken fin tavla! Det är Tove Jansson, visst är den fiiin?
Gurkan: Oj det där var en bamseväxt, precis bredvid detdär hon pekar på. Wow!

Jag gav upp idéen om att visa honom saker. Istället blev det en växtrundvandring då jag visade gurkan samttliga växter i lägenheten. Mycket mer intressant tyckte han.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar