torsdag 12 november 2009

föräldrakurs

Satt en lapp på anskagstavlan på bvc med rubriken "Bråkar och trotsar ditt barn?". Det var reklam för föräldrakursen KOMET. Jag tycker rubriken säger rätt mycket om deras syn på barn. Jag tror säkert att kursen kan få barn att blint lyda sin förälder för att slippa negativa konsekvenser men frågan är hur bra människor det blir av dom barnen. "Jag lydde bara order" svarade personalen i koncentrationslägren efter andra världskriget. Det var så dom hade blivit uppfostrade. Tycker min mamma har en bra syn på föräldragrupper som KOMET och liknande, hon säger att det handlar om tid. Spenderar du mycket tid med ett barn får du ett förtroende som gör att du inte behöver ta till KOMET-metoder. Det ligger nog en hel del i det.

2 kommentarer:

  1. Vänta bara tills han är tvåochetthalvt då kommer du att böna och be efter komet-kursen... ;) Haha... nä jag skojade, jag tror som du och en del trots får man nog stå ut med, en del av livet liksom.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig!
    Skolan hänvisar ofta till olika kurser som komet, cope etc. som jag inte tycker är bra. Men som jag känner att jag inte riktigt "får" ifrågasätta i mitt jobb. Men privat gör jag det gärna :)

    SvaraRadera