onsdag 18 november 2009

modersmyten

Lyssnade på ett av mina favoritradioprogram Kropp & själ i p1 där dom pratade om modersmyter och amningshets. Mycket bra program! Dom pratade om vilken press mammor har exempelvis med amning. Kommer ihåg på mödravården där dom hetsar om amning och så fick jag ett tjockt häfte jag skulle läsa om amning. Och det var viktigt att jag läste på ordentligt! Va, vadå läsa på? Ja, jag skulle ju inte tro att det där med amning bara funkar av sig själv. Jag måste läsa på om vilka vinklar jag ska ha bebis och arm osv. Dessutom måste jag läsa på innan vecka 25 (detta var mycket viktigt enligt henne då efter vecka 25 "har forskning visat" att mamman är så fokuserad på förlossningen att hon inte kan ta till sig information om amning) Hon frågade inte ens om jag skulle amma. Och på BB när barnmorskan på allvar menar att vi ska ringa på klockan varje gång vi skulle amma för att hon skulle komma in och titta på "så vi gör rätt". Bah sånt trams! Synd om alla mammor som får den pressen på sig. I programmet tar dom också upp att mödravård, barnavård och förlossning använder felaktig information i sina råd. Det finns tydligen ingen forskning som stöder påståenden som att amning minskar allergi eller sjukdomar osv. Inte inom något annat område skulle det accepteras att använda "fakta" utan stöd i forskning. Problemet blir när amning prioriteras för högt, som en mamma i programmet med ångestattacker vid varje amning. Det låter som att ungen skulle DÖ utan modersmjölk. Intressant program, jag rekommenderar en lyssning! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar