tisdag 31 mars 2009

kön

Idag är det exakt en vecka kvar till ultraljudet. Jag och Jonas har alltså en vecka på oss att bestämma oss om vi vill veta könet på bönan eller inte. Alla äldre säger att man absolut inte ska titta innan för det ska vara en överraskning. Det är strängt förbjudet att bryta mot denna "tradition". Bland yngre vekrar det vara mer eller mindre standard att vilja veta.

Mina argument för att vilja veta könet är två och följande:
1. Om det inte spelar någon roll vilket kön barnet har spelar det heller ingen roll om vi vet nu eller senare.
2. Om vi som föräldrar ställer höga krav på oss att vi måste vara väldigt genusmedvetna i hur vi bemöter barnet och formar det så skulle det kännas skönt att kunna mentalt förbereda sig ett halvår innan på vad man vill tänka extra på. Så man inte hamnar i "gud vad hon är söööt"- och "oj vilken tuffing han är"-fällan när bönan tittar ut.

6 kommentarer:

  1. men vaddå? har du inga motargument då? isåfall har du väl bestämt dig? måste jonas övertygas? vill han att det ska vara en överraskning?

    ps. spännande att babytickerbebisen är helt krökt och inte längre i profil!

    SvaraRadera
  2. Överraskningar är det bästa!

    SvaraRadera
  3. Bönan ska absolut få utvecklas i lugn och ro i livmodern. Hur ska vi annars förutsättningslöst lära känna henne när hon föds. Inga ultraljudsbilder på kylskåpet eller i plånboken!

    SvaraRadera
  4. Jo motargumentet är väl egentligen att inte bilda sig för mycket bilder av barnet utifrån kön. Fast vi har ju redan nu bilder av barnet, det är kanske olika hur mycket man låter könet påverka sin bild. Jonas vill veta.

    Äh ultraljudbilderna tycker jag inte säger nånting, jag ser ju knappt vad som är vad, det är inte som att det ger mig en tydlig bild av barnet direkt. Och jag förstår inte det där med förutsättningslöst lära känna henne när hon föds? Det första alla frågar alltid är "vad blev det?" och bemöter barnet efter det. Om det ska vara nån vits får man ju göra som med Pop http://hejhejbebis.blogspot.com/2009/03/historien-om-pop.html

    SvaraRadera
  5. Förresten kommer vi inte säga till nån om vi tar reda på könet, det ska vara hemligt!

    SvaraRadera
  6. Jag tänker att den stora svårigheten (om man nu inte vill bli spoilad) måste vara att säga "nej tack, jag vill inte veta den där grejen som du vet fast du säger att du kan berätta den för mig". Hur ofta bangar man på en hemlis liksom, vad det än må vara?

    SvaraRadera