fredag 22 maj 2009

1-0 till mig!

Till: citygross.kungenskurva@bergendahls.se
Från: Sofia Antonsson
Ärende: Felaktig innehållsförteckning

Hej!

Vi skulle ha ett kalas i min familj för att fira en födelsedag och köpte en frukttårta hos er. När vi började äta märkte vi att den inte innehöll någon grädde. På innehållsförteckningen stod det vispgrädde som första ingrediens (och därmed den ingrediens det ska vara mest av). Jag lovade födelsedagsbarnet att jag skulle ta kontakt med er för att få en ny tårta då alla var besvikna över att den inte innehöll grädde. På måndagen efter (18/5) ringde jag till bageriavdelningen hos er för att förklara mitt problem. Jag blev då arrogant bemött och killen jag pratade med sa att tårtan inte ska innehålla någon grädde. Jag hänvisade till innehållsförteckningen och sa att jag inte hade köpt tårtan om jag hade vetat att den inte innehöll grädde. Han förklarade det hela med att samma etiketter används över hela Sverige och att på city gross kungens kurva är det aldrig grädde i frukttårtan. Jag blev mycket besviken och kände mig dåligt behandlad så jag tog kontakt med en konsumentvägledare för att få reda på om ni verkligen kan sälja felmärka varor. Detta är svaret jag fick:

Självklart skall tårtan stämma överens med innehållsförteckningen. Dels är det ett marknadsföringsbrott som du kan anmäla till konsumentverket, att de marknadsför och märker en tårta med fel ingredienser, dels är det konsumenträttsligt fel att få en vara som inte stämmer med innehållsdeklarationen. Du skall gå tillbaka och kräva en tårta med rätt innehåll och i enlighet med vad ni avtalade om vid köpet. Nämligen en tårta som till största del innehåller grädde, om det stod först på innehållsdeklarationen.
Mvh Maria Wiezell
Konsumentvägledare


Jag hoppas nu att du ger mig och min familj kompensation för tårtan samt att ni ändrar er märkning så att inte fler konsumenter blir lurade.
Hälsningar
Sofia Antonsson




Subject: Ang. Felaktig innehållsförteckning
From: CityGross.KungensKurva@bergendahls.se
To: sofia.antonsson@hotmail.com

Hej Sofia

ja ibland blir man besviken på sin egen personal jag kan bara beklaga
jag har pratat med vedbörande person och sagt att han i fortsättningen skall använda sig av grädde som i innehållsförtäckningen.
med andra ord du har rätt vi har gjort fel.

som plåster på såren vill jag bjude er på ett korv kalas
kom in till oss så plockar färskvaruchefen ihop en kasse
med korv och tillbehör 10-12 personen som
som ertsättning för det intraffade..


mvh
magnus



Till: citygross.kungenskurva@bergendahls.se
Från: Sofia Antonsson
Ärende: RE: Ang. Felaktig innehållsförteckning

Hej!

Vad bra att ni i fortsättningen kommer använda er av grädde till tårtan. Jag brukar vara mycket nöjd med era tårtor annars (förutom den senaste) och hoppas att jag kommer kunna vara det i fortsättningen också. Jag och flera i min familj är vegetarianer så korvkalas kanske inte är den bästa ersättningen för oss. Vi ser hellre att vi kan få en ny tårta - med grädde.

Mvh Sofia Antonsson med familj



Subject: Ang. RE: Ang. Felaktig innehållsförteckning
From: CityGross.KungensKurva@bergendahls.se
To: sofia.antonsson@hotmail.com


OK sofia

ring mig innan så beställer jag när ni vill ha

mvh
magnus

3 kommentarer:

  1. :D Grymt bra!!!

    Susanna

    SvaraRadera
  2. :D När vill ni ha tårtan?

    SvaraRadera
  3. Sjysst att erbjuda korvkalas!! Och bra att ni klagade förstås.

    SvaraRadera