måndag 27 april 2009

daltande

Jag blir så trött på allt daltande. Du kan inte bära kassar, du kan inte hjälpa till, du kan inte göra det. Och det senaste: Du kan inte lägga golv. Nej för det är ju extremt tungt och jobbigt? Herregud jag vet precis hur lätt det är att lägga golv för jag har gjort det många gånger. Men det var ju innan jag blev gravid förstås. Suck. Jag fattar ju också att det inte är bra för mig att göra något som är mycket jobbigt men vem kan avgöra vad som är jobbigt? Jag. Det är som att för en del blir graviditet det slutgiltiga argumentet till varför män är bättre lämpade att göra vissa saker, typ lägga golv. Jag som kämpat i flera år för att få vara med och göra allt som Jonas blir erbjuden att göra, kämpat för att lära mig saker som ingen vill lära mig blir nu klappad på huvudet, "Såja, nu förstår du varför kvinnor inte ska hålla på med sånt". Graviditet saboterar jämställdhet men det är inte så mycket graviditeten i sig utan alla som håller på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar