tisdag 21 april 2009

Rosa eller blått?

Dn har en ny artikelserie som heter "Rosa eller blått?" som handlar om könsneutral barnuppfostran typ. Jonas frågade mig om jag hade läst dagens artikel om Kim vilket jag hade. Han själv hade läst på nätet och svarat på massa kommentarer. Typ någon som hävdade att pojkars bilintresse var genetiskt varpå Jonas kontrade med klassikern jaha och innan bilen var uppfunnen, brummade pojkarna runt med kottar då? Och ifrågasatte föräldrar som hade barn som minsann inte hade varit utsatta för yttre påverkan men ändå valde som själva bilar respektive dockor. Inte finns det något barn som växt upp utan någon yttre påverkan, det är bara trams att påstå. Jag är mycket nöjd med Jonas! Ibland får jag intrycket att han inte bryr sig eller i alla fall inte orkar diskutera (detta råkar ju vara mitt favoritämne så jag kan förstå att han kan tröttna på diskussionsämnet). Nu blir jag så stolt! Vilken bra pappa jag hittat till mitt barn!

3 kommentarer:

  1. Celine har en rosa vägg i sitt rum, jag har köpt flera dockor och en och annan gullig häst, ändå föredrar hon traktorer och bollar ;-) Hos oss verkar det som att yttre påverkan fungerar omvänt, hur upprorisk kommer inte hon att bli som tonåring?!

    SvaraRadera
  2. fan vad bra! en sådan karl ska jag också ha barn med. min nuvarande pojkvän snackar bara massa skit, som att man inte kan ha rosa på pojkar. herregud, det är bara en fääärg!!! jag försöker sakta men säkert omvandla honom till en respektabel människa! ;)

    SvaraRadera