torsdag 11 februari 2010

amningshysterin slår till igen

Intressant inslag om amning. Och intressant debatt. Folk får göra som dom vill, jag är inte emot amning, vi har valt att amma gurkan MEN det är sjukt att det målas upp som någon slags mirakelmedicin mot allt. Detta utan stöd i forskning. Hur är det möjligt? Råd ska vara vetenskapligt underbyggda och inte bygga på hittepåfakta. Mödravård och barnavårdcentral verkar dock eniga om att det ska ammas - till varje pris. Det jag är kritisk till är att föräldrar inte ges saklig information utan istället förses med "fakta" som egentligen handlar om föreställningen om vad som är ett bra moderskap. Jag är även kritisk till att det ska ammas till varje pris vilket blir ganska tydligt i inslaget.

5 kommentarer:

  1. Celine är aldrig ammad, hon kunde inte. Trots detta är hon typ aldrig sjuk, bland de friskaste ungarna i vår bekantskap och på förskolan, inte en enda allergi verkar hon lida av heller. Konstigt, är hon undantaget som bekräftar regeln då eller? ;)

    SvaraRadera
  2. Men det är väl det som det handlar om - att barnen blir inte allergiska av att inte ammas, dom blir inte sjuka. Det är en minimal skillnad mellan barn som ammas och dom som inte, ändå framställs det som att om man inte ammar blir barnen sjuka och allergiska. Celine är ett utmärkt exempel på att barnet mår bra ändå!

    SvaraRadera
  3. Tack för länken- intressant! För mig krånglade amningen, och jag blev helt knäckt av det. Kände mig så värdelös, och eftersom maken och jag båda är allergiska så...sen efter ett par månader kom nyheten om att skyddet mot allergi inte är så stort.

    SvaraRadera
  4. Jätteintressant inslag, men det tar slut mitt i, kan man se fortsättningen nånstans?

    Jag ammar själv min 3-månaders och har tyckt att det har varit rätt jobbigt emellanåt. Just det de säger om att amning är viktigt för att mamman och barnet ska knyta an till varandra gör mig verkligen fly förbannad. Det är biologistiskt skitsnack, man menar ju i så fall att inte pappan kan knyta an till sitt barn på samma sätt. För mig har amningen snarare varit ett hinder på vägen än något positivt förknippat med min bebis och så vet jag att det är för många.

    SvaraRadera
  5. jag tycker detta om att om ens barn inte ammas kommer fa mindre iq och intelligens och gud vet vad(jag kommer faktiskt ihag att jag laste en artikel om detta nar jag var typ 14) helt enkelt inte kan vara sant och i fall det skulle vara det tycker jag synd om mina blivande barn eftersom jag haft brost forminskning(mer eller mindre haft brostvartorna utskurna och pasydda igen) sa har jag valdigt liten chans att kunna amma mina barn - sa vada ar mina barn domda till livslang dumhet pa grund av detta?

    SvaraRadera