tisdag 12 januari 2010

insomning

Det är inte riktigt som jag trodde det skulle vara att få barn. Det mesta är mycket lättare än jag förväntade mig. Det finns så mycket skräckhistorier, typ du kommer gå runt som i ett grått töcken på grund av sömnbrist, du kommer inte hinna äta, duscha och du kommer aldrig hinna ens säga hej till din partner! Så blev det ju inte alls. Däremot är det så mycket man som förälder måste ta ställning till hela tiden, saker jag inte alls tänkt på innan. Napp är ett typexempel. Sömn ett annat. Vi har valt att ha gurkan hos oss i sängen, han sover i sin mjuka hundsäng som blir en budgetvariant till dom där babynestena som finns att köpa. Men nu börjar vi fundera på hur han ska kunna somna själv. Hittills har jag ammat honom till sömns men det håller ju inte på sikt. Vi har försökt få honom att somna själv, han gallskriker och vi ger upp. Det gör ju ont i hjärtat när han skriker och vi vet att vi kan trösta honom men låter honom ligga där ändå. Även om vi ligger bredvid hela tiden och klappar på honom känns det så svårt. Snyft, snyft, varför tar ni inte upp mig? Tycker ni inte om mig mer? Snyft. Snälla ta upp mig. Snyft. Hur lätt är det att låta bli att ta upp honom när han telepaterar det in i våra huvuden? Samtidigt som det inte känns bra att börja typ gå runt och vagga honom till sömns för då lär vi få fortsätta med det. Gah! Fast nu ikväll somnade han tillslut, 40 minuter av mer eller mindre skrik som kändes som en evighet. Men tillslut blev han lugn, tittade mig i ögonen (med trötta trötta ögon) och somnade sedan in. Puh jag är helt slut jag med, godnatt!

2 kommentarer:

  1. Att det är enklare har nog med er braiga inställning att göra :)

    Det där med sömnen ja... Det kommer nog en dag när vi också börjar fundera men vi är inte där än. Hon sover mellan oss i sängen, jag ammar till sömns och det funkar så bra. Jag hoppas att det ska lösa sig av sig självt.. ;) När hon var mindre så ville hon ju inte vara själv en sekund och jag kunde tänka "ska det vara så här?" Men nu kan hon ju leka själv i 15 minuter ibland :)

    SvaraRadera
  2. Jo det funkar ju jättebra att amma till sömns, känns frestande att fortsätta med det ett tag till, får se hur vi gör. Fast det vore ju skönt om Jonas också kunde natta framöver. Har ni börjat ge L någon gröt eller så på kvällen? Vi funderar på att testa snart, undrar hur det blir då med nattningen, då funkar kanske inte att amma till sömns? Vi får se hur det blir :)

    SvaraRadera