torsdag 7 januari 2010

manliga barnsånger

Gurkan fick den silvriga barnkammarboken i välkomstpresent och vi har senaste dagarna suttit och sjungit lite ur den. Jag slås av hur många sånger som handlar om killar. Många sånger handlar också om djur som kan tyckas vara neutrala - om det inte var det att dom ändå alltid nämns som "han". Exempelvis ekorrn satt i granen ... fick HAN höra barnen... Eller björnen sover ... HAN är inte farlig. Osv med typ alla barnvisor med djur. Så jag räknade. Här är resultatet:


32 av sångerna hade en kille/man/hane som huvudperson

9 av sångerna hade en flicka/kvinna/hona som huvudperson varav tre var mödrar exempelvis trollmor

52 av sångerna var neutrala

Mest stör jag mig på att alla djur alltid ska vara killar, inte bara i sånger utan alltid. En kråka i trädet - han. En hare på vägen - han. En gädda i vassen - han. Alltid han. Jag måste kompensera och byta ut han mot hon i sångerna och jag kallar alla djur för hon för att väga upp. Fast då minsann ska alla kommentera "hur vet du att det är en hon?" men hade jag sagt han hade ingen reagerat.

3 kommentarer:

  1. Där har du rätt!

    Jag gillar verkligen silvriga barnkammarboken (inte bokens fel med könen), så jag har beställt den nu. I den finns alla sånger som jag har gått hr hemma och börjat sjunga på men sen -Hm... hur gick den sen?
    Hade hoppats på att lilla L skulle få den i present men det fick hon inte :) Jag köpte den för barn 0-3 år också som har både verser, sagor och sånger.

    SvaraRadera
  2. grymt Sofia, att ha på fötterna är alltid bra när det ska in och argumenteras!

    SvaraRadera
  3. Det där har jag funderat mycket på! Det finns ju massor av sagor som är så himla heteronormativa, och ett tips jag har hört från queer-håll är just att byta ut hon mot han ibland bara för att vända på steken lite. Ibland kan en också säga att det är två pappor istället för en mamma och en pappa, eller du vet. Bara fantasin sätter gränser :)

    SvaraRadera