måndag 10 augusti 2009

barnmorskebesök 6

Sjätte besöket på MVC. Sista gången vi inte fick ha vår nya snälla barnmorska. Sen är det samma till slutet (oh, dramatiskt!). Hon vi hade idag var inte så bra, vi har haft henne nån gång innan. Men hjärtljuden var bra å magmåttet var prick på kurvan å mitt blodtryck lagom lågt å bra. Bönan låg dock rätt högt och var inte fixerad. Hon trodde åtminstone att hen låg med huvudet neråt. Å sen sa hon: Du har gått upp för mycket i vikt, du är fet å det kommer du va sen också. Ät mindre mat! Å tro inte att du kommer kunna gå ner i vikt på samma sätt som innan graviditeten, nu är det kört, nu kommer du vara FET för all framtid. Så sa hon. Eller inte riktigt kanske, men ungefär. Jävla tjat, så mycket har jag ju inte gått upp. Min mamma gick upp mer när hon väntade mig å hon gick ner allt å lika mycket till på typ ingen tid alls. Och om anledningen till att dom tjatar, som hon säger, att det kan vara problem att gå ner efterråt så borde alla partners också vägas in vid inskrivningen och ha en fin medgravidviktkurva, den skulle nog ticka upp en del för de flesta kan jag tänka mig. Och dom kilona är nog ännu mindre att leka med. Banne mig.

2 kommentarer:

  1. Jag läste nyligen (i Mama-tidningen) att det ideala vara att gå upp 2-10 kilo för en normalviktig kvinna, överviktiga skulle inte gå upp alls eller ännu hellre gå ner lite i vikt under graviditeten (!!) Låter märkligt... Jag landade nog på en 13-15 kilo extra och har kvar ett par än idag ;-)

    SvaraRadera
  2. Men gud, det var det värsta jag hört, vilken röv!

    Hälsa henne att 20 av mina 25 gravkilo har sugits upp av ett hungrigt barn på mindre än 3 månader, och inte av träning, antagligen behövde jag mina extrakilon den första tiden.

    Åh sånt här gör mig så arg!

    SvaraRadera