torsdag 27 augusti 2009

barnmorskebesök 8

Idag skulle jag på en snabbkoll av mitt magmått eftersom det är olika barnmorskor som mätt varje gång så vår barnmorska ville jämföra med sitt eget mått. Då tiden var mitt på dan och jag ändå bara skulle dit för att mäta magen var inte Jonas med. När jag kom dit var snälla barnmorskan sjuk så det blev ännu en ny mätare av magen. Denna barnmorska tyckte att måttet var i minsta laget så hon skickade mig för att göra ett tillväxtultraljud. Skulle jag gå på ett till ultraljud? UTAN JONAS? Kändes konstigt och väldigt ensamt och när barnmorskan babblade om för lite fostervatten och att bönan hade så hög puls blev jag ju orolig också. Så ensam! Men ultraljudet visade att bönan låg prick på kurvan med en uppskattad vikt på 3149 g (roligt att man uppskattar en vikt så exakt i gram). Sen vickade bönan på stortån och barnmorskan som nog tyckte synd om mig skickade med mig en bild på bönans fossing hem. Sen fick jag gå tillbaka till mvc för att kolla bönans puls vilken var normal. När den var så hög innan hade bönan hicka vilket alltid verkar leda till en viss irritation hos bönan. Hen vrider och vänder sig bäst det går där inne vilket säkert var anledningen till den höga pulsen. Slutet gott, allting gott.

4 kommentarer:

  1. Men fy så hemskt! Skönt att allting var bra, dom kan konsten att skrämmas ibland tycker jag nog.. Du ska se att det är världens finaste lilla böna som ligger därinne och softar :)

    SvaraRadera
  2. Vad bra att allt var lugnt. Jobbigt att det blir extra-grejs sådär när partnerna inte är med.
    Var måttet under den där streckade undre linjen eller? Eftersom de skickade dig till ett till UL?
    Lite sjukt att de kan mäta på grammet. Häfigt!

    SvaraRadera
  3. Måttet över magen var 34 cm men det är ju olika som mätt varje gång och alla mäter ju lite på sitt sätt så det var antagligen därför måttet avvek från kurvan. Det är mycket normalkurvor hit å dit och det kommer väl bara fortsätta sen med barnet ;-)

    SvaraRadera
  4. Jo, det verkar ju vara ett subjektivt mått. Du har nog rätt att mätandet och allt kommer att fortsätta... Är mitt barn normalt!? ;)

    Min mage är mätt till 32 cm och ska enligt beräkning föda idag men jag har inte blivit skickat på någon extra koll. Verkar olika det där. Och nån bäbis verkar inte vara på G heller..

    SvaraRadera